| | | |

Марсианци в реклама: Фалшивото лице на социалното одобрение

ekranna snimka 2025 05 31 110434

Все по-чести стават рекламите, в които „средностатистическият човек“ препоръчва продукти и услуги. На пръв поглед това са обикновени хора – такива, каквито бихме срещнали на улицата, във входа или в магазина. Но хумористът Дейв Бари („Найт Ридър Нюс Сървис“) ги нарича „потребители от Марс“. Защо? Защото тези персонажи, макар и представени като „наши хора“, не живеят на нашата планета. Те са винаги усмихнати, ентусиазирани и безрезервно възхитени от това, което рекламират – до степен, в която изглеждат изкуствени, а понякога и откровено абсурдни.
Тук идва и ролята на така наречения принцип на социалното одобрение – психологически механизъм, според който хората се ориентират по поведението и мнението на околните, за да вземат решения. В рекламата този механизъм често се експлоатира чрез фалшиви „отзиви“ и инсценирани препоръки. Отзивите са положителни, написани така, сякаш идват от реални потребители, но в действителност са създадени от самите компании или от наети актьори. Липсват нюанси, липсват критични забележки – всичко е идеално.
Целта е ясна: да се създаде илюзията за масово одобрение. Така продуктът изглежда популярен и желан, а потребителят – подведен от колективното „да“, е склонен да се довери.
Тези „потребители от Марс“ са новите инструменти за манипулация в епохата на дигиталния маркетинг. Те не отразяват реалността, а я пречупват през изкривено огледало, което блести, но не показва истината.

Подобни статии