| | | |

Спорове за забраната на смартфоните в училищата

ekranna snimka 2024 09 12 112245

 

Да се увеличат ли текстовете в Закона за образованието с още една забрана – за използването на мобилни телефони в училище? По темата е важно да се вземе предвид мнението на различни страни – чл.2(2) от Закона за образованието приема за участници в образователния процес „децата, учениците, учителите, директорите и другите педагогически специалисти, както и родителите“. Как да се постигне съгласие между всички тези страни в спора?

Всяка нова забрана превръща Закона за образованието в забранителен списък, съответно ражда дебати и разногласия в обществото. Няма ли новите забрани да са в противоречие с други разпоредби от същия Закон? На практика се оказва, че различни членове от Закона ще спорят един с друг.

Учителите

Чл.219. (2) гарантира правото на учителите „да определят методите и средствата за провеждане на образователния процес.“ Не се ли премахва това право? Нарушава ли се демократичният принцип, който е основен в образованието? Забранява ли се на учителя да има мнение и своя методика? За много учители забраната не е в полза, тя е пречка в работата, особено ако акцентът пада върху качеството. Къде остава престижът на учителската професия, ако учителят каже на ученика, че е забранено да търси отговори в интернет и да ползва информацията, която мрежата предлага. Привържениците на забраната смятат обаче, че смартфоните разсейват учениците в час и без тях учениците са по-концентрирани. Отговорът на несъгласните е, че всеки учител трябва да има правото да използва методиката, която е подходяща за темата на часа. Много са случаите, когато е полезно децата да използват мобилни устройства. В спорни ситуации например учениците могат да търсят аргументи в телефона, за да обосноват мнението си.

Учениците

Чл.171.(1),2. определя правото на учениците да бъдат зачитани като „активни участници в образователния процес“ и 5. „да получават библиотечно-информационно обслужване“. А чл.182. постановява, че „Библиотечно-информационното обслужване се осигурява чрез училищна библиотека и гарантира свободен достъп до информация на учениците от различни документални източници в библиотечния фонд и в глобалната мрежа с цел изграждане на навици за четене и компетентности за търсене и ползване на информация“. Забраната на смартфоните се възприема от учащите като опит на ръководствата на училищата и университетите да се върнат назад във времето. На много от учениците телефонът липсва и в анкети споделят, че насила от тях се изисква да се социализират. Според привържениците на забраната социалната култура на учениците намалява, защото вместо да общуват, учениците са отправили поглед към телефона си. Малък обаче е броят на учениците, които в анкетни проучвания споделят, че комуникацията със съучениците им се подобрява без смартфони. Довод в защитата на забраната е и посочването на статистики за намаляване на кибертормоза сред младите хора.

Родителите

Ще се нарушат ли правата на родителите, които според  чл.209. трябва: „периодично и своевременно да получават информация за успеха и развитието на децата им в образователния процес“. Възниква въпросът не може ли родителят своевременно да получава такава информация и от самото дете. И друг въпрос – може ли детето да получи съгласие от родителя, за да използва телефона си, след като: родителите имат право „да изразяват мнения и да правят предложения“ за личностното развитие на детето и „да бъдат изслушвани, когато се решават въпроси, свързани с образованието“.

Етичният кодекс

Измененията и допълненията в Закона предвиждат създаването на Етичен кодекс във всяко училище (чл. 175). Остава отворен и спорен въпросът за етиката в новите забрани.

Чл. 175. (1) Всяко училище има етичен кодекс на училищната общност, който се приема от представители на педагогическия съвет, обществения съвет, настоятелството и на ученическото самоуправление по ред, определен в правилника за дейността на училището.

(2) Етичният кодекс се изготвя по достъпен и разбираем за учениците начин и се поставя на видно място в училищната сграда.

(3) Етичният кодекс се публикува на интернет страницата на училището.

Обект на дебати са още редица въпроси. Ще се ограничат ли правата и свободите на участниците в образователния процес с такава забрана? Какво ще се случи след забраната – подобрение или понижение в резултатите на учениците? Само в час ли не трябва да се използват мобилни устройства? А в междучасието? Гърция разрешава използването на телефоните в междучасията. Как ще стои въпросът със санкциите за нарушителите? Пред същите въпроси на практика са изправени всички училища в Европа. В различните държави ограниченията са многовариантни. В началото на учебните занятия учениците в Унгария предават телефоните си на учителя. В Нидерландия, Франция, Белгия има учебни заведения, които са въвели пълна забрана.

Подобни статии