За или против онлайн игрите

onlajn igri

Споровете за предимствата и недостатъците на онлайн игрите събират и разделят различните гледни точки на възрастови групи, потребители и специалисти. Спорните моменти трябва да се разглеждат с оглед социалните, икономическите, образователните, културните и иновативните аспекти на онлайн игрите. Споровете насочват и към необходимостта да се осмисля свободното време, както и към рисковете в интернет пространството, където средата е невъзможно да бъде докрай контролирана. В споровете за или против онлайн игрите един от най-важните моменти е мярката. Разумните граници зависят само и единствено от самия играч. Има спорни въпроси и с абонамента на онлайн игрите. Включването в онлайн игрите е лесно. Проблемите започват, когато играчът иска да анулира своя абонамент. Той се подновява автоматично и може да продължава безкрайно против желанието на играчите. На потребителите трябва да се даде право да върнат физическите покупки и да се откажат от продукта.

Съдържание

За

Онлайн игрите допринасят за цифровата трансформация на ЕС. Те са един от най-бързо развиващите се сектори в Европа. Пазарът през 2021г. е на стойност 23.3 млрд. евро. Европейският парламент призовава за подкрепа на сектора и изготвя мерки за защита на играещите онлайн игри. Работи се по европейска стратегия за развитие на този сектор и хармонизиране на правилата. Потребителите на онлайн игри имат права, които трябва да бъдат защитени чрез създаване на безопасна среда. Предвид бързия растеж на сектора доклад на Европейския парламент отбелязва, че онлайн игрите създават нови работни места (в момента 90 000 работни места в ЕС), но всяка игра трябва да предоставя на потребителите информиран избор. Все още не е направено достатъчно за достъпността на онлайн игрите за хора с увреждания.

Поставяйки акцент върху полезните моменти в онлайн игрите, Европейският парламент обмисля учредяването на годишна награда за онлайн игра и финансиране на проекти, свързани с постиженията на сектора. Изследователският проект „Децата в ЕС онлайн“ има за цел да събере информация за онлайн игрите, които са предпочитани от децата. Играчи в юношеска възраст споделят, че чрез екипните игри, които изискват комуникация между играчите, са придобили мотивация за подобряване на грамотността, обогатяване на речника и по-бързото научаване на английски език. Чатът между играчите е важен елемент от играта. Екипните игри могат да се окажат полезен начин за запознанства, за събиране на хора с различни интереси в един отбор с обща цел, за развиване на общуването. Играчи в по-зряла възраст откриват в игрите изход от монотонния начин на живот. Онлайн игрите са полезни и като форма на забавление и в обучението.

 Против

Онлайн игрите могат да бъдат опасни, ако в тях се включат играчи с открадната самоличност. Игрите са част от социалните мрежи и винаги съществува вероятността някой от играчите да е с открадната самоличност. Съществува реален вариант за пробив в сигурността на играча чрез изнудване и онлайн тормоз. Проблемът в тези случаи трябва да се разреши, като се потърси помощ. Особено належащо е това, ако играчите са деца. Таргетираните реклами също трябва да бъдат съобразени с възрастта на играчите. Налага се да бъде улеснен родителския контрол върху времето и парите, които децата изразходват в онлайн игрите. Необходимо е също повишено внимание при предоставяне на лична информация или информация за банкови карти. Съмнителни имейли или съобщения могат да вкарат вируси в компютъра на играча. Най-честият вид кражба при онлайн игрите е кражбата на лична информация. Тя става възможна например със слаби пароли. Хакерите могат да атакуват издателя на игрите, влизайки в неговите системи, където могат да откраднат личната информация от всеки онлайн акаунт. Проникване в акаунта на играча е възможно и чрез използване на идентификационни данни от други източници, в които са използвани едни и същи пароли. Като изтегляне, свързано с игри, може да се маскира и зловреден софтуер.

Има компютърни игри, които насърчават играчите да купуват пакети от виртуални предмети, с които напредват в играта. Проблемът в случая е, че се харчат реални пари за виртуални предмети. Финансовият и психологическият ефект в резултат на това „пазаруване“ не може да бъде предвиден. В това отношение Парламентът смята, че трябва да се прилага единен европейски подход за защита на потребителите на онлайн игри. „Пазарът“ може също да е свързан със замяна на валути за реални пари, продажба на виртуални предмети и правене на залози. Има случаи, когато игрите се превръщат в схеми за изпиране на пари.

Като отрицателни последствия за психическото здраве на играчите се считат пристрастяването, изолирането и кибертормоза. Наличието на постоянно желание за игра се определя като гейминг пристрастяване. Разстройството е свързано с поведенческо пристрастяване. Среща се най-често при подрастващите, но все още няма доказателства, които да говорят за точна диагноза. СЗО (Световната здравна организация) дискутира официалното признаване на пристрастяването към видеоигрите като медицински проблем. В дебата се разглеждат изолираното поведение на играчите, които губят интерес към всякаква друга дейност или хобита, лъжите за времето, което са прекарали в игра, увреждането на междуличностните отношения. Патологичните геймъри имат проблеми със съня. Пристрастяването към видеоигри често е съпътствано от състояние на депресия и дефицит на вниманието. Като аргумент против онлайн игрите се разисква и темата за насилието в някои от тях. БиБиСи съобщава например за играта Active Shooter, която е определена като „стимулатор на стрелба в училище“.

Honour of Kings (най-печелившата мобилна игра в света) се оказва популярна дотолкова, че се налага създателите да ограничат времето, през което може да се играе. Играта има над 200 млн. потребители, по-голяма част от тях са от Китай. Месечната печалба от играта е 84 млн. Създателите въвеждат ограничения във връзка с възрастта на играчите – под 12 години могат да играят по един час на ден, между 12 и 18 години – два часа. Играчите под 12 години не могат да влизат в играта след 21 часа. Въведени са ограничения и за парите, които могат да изхарчат играчите. Дискутира се въпросът как тези ограничения ще бъдат спазени и дали това не е просто опит на компанията да успокои родителите и близките на играчите.

 

Подобни статии