| |

За или против „ТикТок“?

ekranna snimka 2025 01 22 100603

„ТикТок“ е онлайн платформа на китайската компания „БайтДенс“. Споровете за нея събират морални и геополитически аспекти от обществения живот.

Против

Според САЩ, Канада и ЕС „ТикТок“ трябва да се забрани. Европейският парламент и Европейската комисия изискват всички, които работят в тези институции, да премахнат приложението. Канада застава на същата позиция. Администрацията на бившия американски президент Джо Байдън изиска от държавните служители да не ползват китайското приложение. Президентът Тръмп отлага със 75 дни забраната на „ТикТок“ в САЩ, като заявява, че е съгласен с възможността Илон Мъск да купи приложението.

Аргументи за забраната

Защита на личните данни

„ТикТок“ събира лична информация (за всичко, което е в профила на потребителя). Смята се, че данните на потребителите влизат в компютърни системи, контролирани от Китай. Уязвими например в това отношение са децата, сред които приложението е особено популярно. Според законодателствата на много страни децата под определена възраст (13, 14, а в някои страни – 16) години не могат сами да решават дали да споделят личните си данни. Законодателството в случая „ТикТок“ остава само на теория.

Въздействие върху общественото мнение

Алгоритъмът на приложението поставя много хора и събития в неблагоприятно положение. Някои специалисти по киберсигурността твърдят, че съдържанието се цензурира от китайските власти, които контролират компанията.

Опасност от шпионаж

Рискът е особено голям  в навечерието на избори. Румънските служби например излизат с твърдението, че първият тур на президентските избори през 2024 са с чужда намеса след платена реклама в „ТикТок“ в полза на Джорджеску. Кандидатът Калин Джорджеску отчита нула леи разходи в кампанията, която започва три седмици преди изборния ден,  а излиза начело след първия тур. Използвани са 25 хиляди фалшиви профила на потребители на „ТикТок“, с които са генерирани милиони гледания. Конституционният съд на Румъния отменя резултата от избора.

За

Компанията „ТикТок“ отхвърля отправените обвинения. Твърди например, че данните на американските потребители се обработват в САЩ, а компютърните сървъри не се намират в Китай, а са в Сингапур. „ТикТок“ обещава да създаде нови центрове за обработка на информация в Европа, които да намалят тревогите във връзка със защитата на личните данни.

Аргументи „За“

Достъпът до социалните мрежи е демократично човешко право.

Свободата на словото е демократична ценност. Забраната на „ТикТок“ нарушава свободата на интернет. Освен това не само „ТикТок“ събира данни на потребителите. Приложенията „Инстаграм“ и „Фейсбук“ например също го правят, но никоя държава не изисква тяхната забрана.

Нарушава се принципът на свободния пазар и предприемачеството.

„ТикТок“ има право, както всяка друга онлайн платформа, да се състезава в съвременните условия на свободен пазар. Алгоритъмът на „Тик Ток“ е персонализиран и показва какви са предпочитанията на потребителя. Гледанията се определят от същността на видеото и не зависят от броя последователи и от нивото на популярност. Това дава възможност на много хора да достигнат до голяма публика. В останалите мрежи приоритетът е на рекламодателите и монетизацията и „малкият човек“ трудно може да достигне до голяма популярност.

В заключение:

Като всяка частица от пъзела, наречен социални мрежи, „ТикТок“ има светла и тъмна страна. Те са в основата на моралните аспекти в спора. Геополитическите аспекти естествено произтичат от факта, че Китай, САЩ, Канада и ЕС и защитават своите геополитически интереси. Китай също забранява американските платформи. В служба ли е „ТикТок“ на Китайската комунистическа партия? Не става ли въпрос за американска хегемония по отношение на социалните медии? Борба за контрол и пари ли стои зад забраната на платформата? Има ли конфликт на интереси, ако хората, изискващи забраната на „ТикТок“, имат акции в нейните конкуренти? Споровете за „ТикТок“ ще продължат, защото обхващат милиони гледни точки за моралния и геополитическия живот на обществото.

Подобни статии