Хазартните спорове през погледа на играча на рулетка (По „Играчът на рулетка“ от Ф. М. Достоевски)

ekranna snimka 2023 11 22 130409 e1700652989982

 

Хазартната зависимост при Ф. М. Достоевски

Литературното творчество на Достоевски (1821 – 1881) изследва човешката психика в 11 романа, 3 новели, 17 разказа и 3 есета. Авторът е определен от литературните изследвачи като един от най-значимите психолози в световната литература. В творчеството си той проследява спорове, обхващащи социалния, икономическия и религиозния живот на отделната личност и на цялото общество. Достоевски има зависимост към хазарта и това е причина за финансовите му проблеми. Много пъти е губил на комар всичките си пари, както и парите на жена си (Анна Сниткина). Когато в Баден-Баден писателят отново губи всичко в казината, жена му, която по това време е бременна с първото му дете – София, е принудена да заложи всичко, дори сватбените им халки. Финансовите затруднения на Достоевски стават една от причините за усилената му работа като писател. София умира рано, а след раждането на второто му дете – Любов и третото – синът (Фьодор), жена му смята, че той вече се е справил с хазартната си зависимост.

„Играчът на рулетка“

Романът е написан през 1866г. и е преведен на 40 езика. Сюжетът проследява живота на млад човек (Алексей Иванович), който като учител на децата на разорен генерал, пристига в град Рулетенбург, хазартен център и моден курорт. Магията на  игралните зали тук определя въртележката в човешките съдби.

Хазартните спорове в романа „Играчът на рулетка“

Хазартните спорове в романа „Играчът на рулетка“ могат да бъдат илюстрирани с размислите на човека до рулетката и въпросите, на които той търси отговори.

Добър или лош начин за печалба е хазартът?

Ако за някои хазартът е спор между човека и неговата съдба, за други е бърз и лесен начин за забогатяване. „Хората не само на рулетката, а и навсякъде само това правят, да си отнемат или да печелят един от друг.“ Играчът на рулетка не вижда нищо „мръсно в желанието за печалба“ – „И защо играта да е по-лоша от който и да е друг начин за печеленето на пари, ако щете, макар и от търговията“. Идеята, че „човек може да забогатее отведнъж, за два часа, без да се труди – това много ни примамва.“ Примамлива е и самата мисъл, че е достатъчно да седнеш на масата и вече си богат човек – „Странно, още не съм спечелил, но постъпвам, чувствам и мисля като богаташ и не мога да си се представя другояче.“

Играчът добре разбира, че всъщност има две игри, едната – джентълменска, а другата плебейска и користна. Това разграничение е строго и в същото време „подло“. Джентълменът залага заради играта, за забавата, за да наблюдава процеса на печеленето и губенето. Залага от любопитство или заради изчисленията и пресмятането на шансовете. Плебейското треперене за всяка пара е свързано с другият тип игра – „Парите са всичко!“. До тази заблуда застава и другата – „С пари ще стана друг човек, а не роб.“ Макар че играчът стига до извода, че дали печелиш, или губиш, щом седнеш на игралната маса – ти си компрометиран. Хората не искат да виждат близките си или тези, на които държат, да са седнали на игралната маса.

Историята на мадмоазел Зелма проследява „пробуждането“ след опита лесно и бързо да забогатее чрез хазарт – „След като заложи и последния си луидор… тя получи покана да не се вестява повече в казиното… Сега тя вече не играе; но то е, защото сега, както личи по всичко, тя има капитал, който заема на тукашните играчи под лихва. В това има много повече сметка.“

Какви са причините за спорове между играчите?

Тъй като „сганта наистина играе много мръсно“, около масата стават най-различни кражби, след което възникват спорове. „Забелязах например, че е нещо най-обикновено през масата изведнъж да се протегне нечия ръка и да прибере спечеленото от вас. Почва спор, често вик, – и моля ви, хайде докажете, намерете свидетели, че мизата е ваша“. Споровете между играчите на масата са безкрайни – „не минаваха десет и дори пет минути, без на някой край на масата да се подхване „история“ за спорни мизи.

Крадците се оказват честа причина за спорове в игралните зали. Има ги много „поради добрите условия на действие“. „Навсякъде другаде се налага да крадеш от джобовете или да разбиваш ключалки… а тук е достатъчно чисто и просто да се приближиш до рулетката, да почнеш да играеш и изведнъж явно и гласно да вземеш чуждата печалба и да я сложиш в джоба си; ако пък се завърже спор, мошеникът гласно и високо настоява, че мизата е негова собствена“.  Съответно това не би се получило при големи суми, но „ако сумата не е твърде значителна, истинският й собственик понякога дори просто се отказва от спора, защото му е неприятен скандалът, и се маха.“

Може ли хазартът да е изход и спасение в трудна ситуация?

Хазартният човек най-често е суеверен – „Наистина ли е невъзможно да се докоснеш до игралната маса и да не се заразиш веднага от суеверия?“ В суеверието си той стига до идеята, че предизвиква съдбата и е готов да повярва, че  хазартната игра е единственият изход за човека в трудна финансова ситуация. Такава всъщност е психическата нагласа на хазартния човек – „Зная само, че се налага да спечеля и за мен това е единственият изход“. Играчът на рулетка многократно повтаря това: „Рулетката е единственият изход и спасение“.  Полина също откровено признава: „беше ме обзела безумната и странна мисъл, че непременно ще спечеля тук, на игралната маса. Откъде дойде тази мисъл – не проумявам, но аз вярвах в нея. Кой знае, може би вярвах, защото не ми оставаше никакъв друг шанс, никакъв избор.“ Ражда се убедеността, че спасението е лесно: „тук работата е в това, че едно завъртане на кръга – и всичко се променя.“ Спасението обаче се превръща в падение и Достоевски дава думата на мистър Астли, който характеризира играча на рулетка по следния начин: „Вие сте се вкаменили, вие не само сте се отказали от живота, от своите и обществените интереси, от дълга си на гражданин и човек, от приятелите си, вие не само сте се отказали от каквато и да било цел освен печалбата в играта – вие сте се отказали даже и от спомените си“.

Дори и да губи, хазартният човек продължава да играе и да се надява на близко спасение – „Ако почне да губи, тя вече няма да се отлепи от масата, от инат, от злоба и ще продължи да играе, да играе, а в такива случаи никога не си връщат загубеното“. Вместо изход и спасение в такива случаи хазартът се оказва падение: „На другия ден тя проигра всичко докрай. Това беше неминуемо: ако човек като нея се озове веднъж на този път, той полита все едно като с шейна по заледен скат – все по-бързо и по-бързо“. Цялостната психика на човека се оказва променена: „Аз вече бях свикнал да слагам всичко на карта“.

Каква е ролята на силната емоционална възбуда при споровете в хазартната игра?

Хазартът може да се възприема от играчите като спор на човека със съдбата. „Още докато наближавам игралната зала, през две стаи, щом чуя звъна на изсипвани пари – и почти ме обземат спазми.“ Играчът на рулетка точно описва психическото си състояние: „Тъкмо тогава трябваше да се махна, но в мене се породи някакво странно чувство, някакво предизвикателство към съдбата, някакво желание да я перна по носа, да й се изплезя.“ А после – „…изведнъж, наистина без всякакво предизвикателство на самолюбието, ме обзе страшна жажда за риск. Може би, след като мине през толкова усещания, душата не се засища, а само се раздразва от тях и жадува за още усещания, все по-силни и по-силни, до крайна умора.“

При хазартните игри спорните въпроси за този, който участва в играта, за тези, които наблюдават играта и за тези, които са засегнати от последствията от загубата след играта, са различни. Еднозначни решения при тях няма.

Подобни статии