Трябва ли шофьорите в България да минават задължителни психологически тестове?
В последните години темата за поведението на пътя става все по-обсъждана в обществото. След поредица от тежки катастрофи, причинени от агресивни, разсеяни или неадекватни водачи, се появи въпросът: не е ли време шофьорите в България да минават задължителни психологически тестове?
В момента психотестове се изискват само в ограничени случаи – например при отнемане на книжка, по здравословни причини или за професионални шофьори. За всички останали – включително нови шофьори или такива с години опит – няма механизъм, който да оценява тяхната емоционална стабилност, склонност към агресия или стресова реакция.
Привържениците на тази идея твърдят, че подобна практика може да спаси човешки животи. Личностните качества като импулсивност, липса на контрол над емоциите или високо ниво на тревожност могат да окажат сериозно влияние върху поведението зад волана. Един бърз тест не би отнел много време или ресурси, но може да помогне за отсяване на потенциално опасни водачи.
В допълнение, трябва да се обърне внимание и на нарастващия брой млади шофьори, които излизат на пътя с ограничен практически опит и често с прекомерно самочувствие. Възрастта между 18 и 25 години е свързана с по-импулсивно поведение и по-слаба преценка на риска, което може да е предпоставка за катастрофи. Един базов психологически тест при взимането на книжка би могъл да открои определени рискови профили и да насочи тези хора към допълнителна подготовка.
Не по-малко важен е и въпросът с агресията на пътя. Вероятно всеки от нас е попадал в ситуация, в която друг водач проявява ярост, пресича нарочно, свирка, псува или дори слиза от автомобила.. В страни като Германия, Швейцария и Япония има утвърдени психологически тестове за определени категории шофьори, особено при рецидиви на агресивно поведение.
От другата страна стоят скептиците. Те се опасяват, че задължителните психотестове ще усложнят излишно административния процес, ще отворят врата за злоупотреби и ще поставят много хора под съмнение без сериозна причина. Освен това, не е ясно кой точно ще изготви тестовете и каква ще бъде методиката, по която ще се преценява психическата годност.
Някои експерти предлагат междинен вариант – психологическите прегледи да станат задължителни не при издаване на книжка, а при подновяване след определена възраст (например 65 години), както и при повторни тежки нарушения.
Темата със сигурност предизвиква разнопосочни мнения – между желанието за по-безопасни пътища и страха от излишна бюрокрация. Но един въпрос остава отворен:
Ако психическата устойчивост е толкова важна при работата с оръжие, самолет или автобус – защо да не бъде и при управляване на автомобил?
По материала работи Веселин Байчев
