| |

Операция от котелното помещение – измамени и измамници

ekranna snimka 2025 05 10 100548

 

„Операция от котелното помещение“ (на английски: boiler room operation) е наименование на класическа измама, при която група продавачи работят от малка стая – котелно помещение – и звънят на потенциални жертви, убеждавайки ги да инвестират в „златни възможности“. Тези обещания са частично или изцяло измамни. Потърпевшите влагат пари – понякога дори последните си спестявания – в начинания, които не съществуват или са обречени на провал.

Измамата протича в три етапа:

Етап 1 – Първоначално обаждане

Продавачът се представя за служител на реномирана финансова компания и създава атмосфера на доверие. Жертвата е приканена единствено да се съгласи да получава рекламни материали.

Етап 2 – Натиск за инвестиция

След кратко време тя получава обаждане, в което вече ѝ се предлага конкретна инвестиция – с обещание за бърза и висока печалба. Добавя се чувство за спешност, като се твърди, че възможността скоро ще изтече.

Етап 3 – Финален натиск

Измамникът настоява, че сделката е изключително ограничена и че е необходимо жертвата да се включи незабавно. Под натиска на психологическа манипулация мнозина превеждат големи суми пари, без реално да получат каквото и да било.

Най-известният случай: Аферата Stratton Oakmont

Един от най-известните примери за такава измама е дейността на брокерската компания Stratton Oakmont, основана от Джордан Белфърт – по-известен като „Вълкът от Уолстрийт“. Компанията е използвала именно метода на котелното помещение, за да убеди хиляди инвеститори да закупят надценени или напълно безстойностни акции. Белфърт и екипът му прилагат агресивни телефонни техники, създавайки илюзия за легитимност и неотложност. След разкриване на измамата щетите за инвеститорите се оценяват на стотици милиони долари.

Съвременни форми на измамата

С развитието на технологиите котелните помещения вече не се ограничават само до телефонни обаждания. Днес подобни схеми често се прилагат чрез имейли, чатове в социални мрежи и дори чрез фалшиви уебсайтове или профили, които се представят за реномирани брокери или компании. Измамниците използват дигитален маркетинг, за да достигнат до жертвите, предлагайки „ексклузивни инвестиции в криптовалути“, стартиращи компании или обещаващи фондове. Те често подправят документи, ревюта и дори видеоразговори, за да създадат илюзия за легитимност. Това прави разпознаването на измамата още по-трудно и подчертава нуждата от внимателна проверка на всеки финансов съвет или предложение, получено онлайн. Всяка година десетки хиляди хора губят парите си в подобни схеми, които все по-често се случват онлайн и остават неразкрити. Финансови доклади сочат, че само в рамките на ЕС броят на докладваните случаи на инвестиционни измами чрез интернет е нараснал с над 30% за последните години.

Заключение

Операциите от котелното помещение показват колко лесно могат да бъдат манипулирани хората, когато се комбинират психологически натиск, фалшив авторитет и обещания за бързо забогатяване. Те служат като предупреждение колко важно е да се подхожда с критичност към финансови предложения, особено когато идват неочаквано и са съпроводени с настойчивост. Образованието, трезвата преценка и проверката на източника са най-добрите защити срещу подобни измами.

Подобни статии