|

Спорни въпроси за свободата

ekranna snimka 2025 03 03 101648

 

Споровете за свободата днес са породени от факта, че нашите съвременници често се изкушават да отстъпят свободата си на диктатори. Готови са да я загубят, ако в замяна получат сигурност, удобство и предвидимост, макар и за сметка на личната си независимост. Така те се превръщат във винтчета на машина – нахранени, облечени, но престанали да бъдат свободни хора.

В книгата „Бягство от свободата“ Ерих Фром (1900-1980) отбелязва: „Въпреки че претърпя много поражения, свободата спечели редица битки.“ Но след всяка победа за свободата се появяват нови предизвикателства – самите победители започват да защитават новите си привилегии, което поставя въпроса дали свободата е крайна цел или само междинна спирка в човешкото развитие.

Какво е свободата?

Свободата е сред най-спорните концепции в човешката история. Какво всъщност означава тя? Как се отнася към естествената склонност на хората към подчинение? Бърнард Шоу (1856-1950) подчертава, че „свободата значи отговорност. Ето защо мнозина се страхуват от нея.“ В подобен дух говори и Езоп (620-560 г. пр.н.е.), предупреждавайки: „Дори за цялото злато на света не бива да продаваш своята свобода.“

Свободата и жаждата за власт

Друг спорен въпрос е съвместимостта между свободата и стремежа към власт. Дали желанието да бъдеш свободен е вродено у човека? Шилер (1759-1805) смята, че „човек е създаден свободен, дори да се е родил с вериги.“ Но доколко свободата зависи от социалната и културната среда? Волтер (1694-1778) поставя свободата в рамките на закона, заявявайки: „Свободата се състои в това, да зависиш само от законите.“ Но ако тези закони не защитават индивидуалните права, остава ли свободата реална?

Свободата като социален и психологически проблем

Фройд (1856-1939) вижда връзката между личността и обществото като статична, включително и по отношение на свободата. Човек цени преди всичко личната си свобода, но не може да живее изолирано – той е социално същество и зависимостта му от другите създава неизбежни компромиси.

Защо за едни свободата е върховен идеал, а за други – заплаха? Христо Ботев (1848-1876) изразява крайния идеал за свобода с думите: „Няма власт над оная глава, която е готова да се отдели от плещите си в името на свободата.“ В същото време, Ф. Честърфийлд (1694-1773) отбелязва, че „онези, които викат най-силно за свобода, често търпят най-неохотно нейните последици.“

Националният аспект на свободата

Свободата има и национално измерение. Съмърсет Моъм (1874-1965) предупреждава: „Ако една нация цени нещо по-високо от свободата, то тя ще загуби свободата си. Най-ироничното е, че ако това нещо са комфортът или парите, тя ще загуби и тях също.“ Историята многократно доказва тази теза – компромисите със свободата често водят до диктатури, които отнемат и материалните блага.

Заключение

Свободата остава динамична и многопластова ценност, често разменяна срещу сигурност и удобство. Психологическите, икономическите и идеологическите фактори, които я формират, ще продължават да пораждат спорове. Най-важният въпрос, както посочва Ерих Фром, е: защо и как съвременният човек все още прави опити да избяга от свободата?

Подобни статии