Спорове за минималната възраст за шофиране
В държавите от ЕС няма горна граница за притежаване на шофьорска книжка. Горната граница трябва индивидуално да бъде определяна в зависимост от здравословното състояние на шофьора. Проверка на уменията на шофьорите, които са навършили 70 години, не се предвижда. Отделните страни в ЕС сами могат да решат налага ли се такава проверка. Споровете в обществото са свързани не с максималната, а с минималната възраст за управление на МПС.
Предложението на Европейската комисия 17-годишните да могат да шофират автомобили и камиони става повод за спорове сред инструктори, бъдещи шофьори и голяма част от обществото. Промените не се приемат еднозначно, което води до извода, че трябва още да се работи по подготовката им, преди да влязат в сила. Обща е позицията, че промените са наложителни, а според някои дори са закъснели. Новите правила на ЕК влизат в сила от следващата година. Обща е позицията в обществото, че промените в изменението на минималната възраст трябва да са свързани с промени в организацията, контрола и проверката.
Статистиките показват, че броят на катастрофи с млади водачи е голям (всеки две от пет катастрофи). От ЕК предлагат в това отношение да се добавят нови текстове към действащото законодателство, в които да се включат нарушения като паркиране, опасно изпреварване, неспазване на разстояние. В същото време Европа отчита липса на професионални водачи на камиони и автобуси. Ако в момента тази липса е 6 000, прогнозира се тя да достигне внушителната цифра 2 милиона. Липсата на кадри води например до наемането на превозвачи от Узбекистан, Казахстан, Молдова. Изход от това положение според мнозина е намаляване на минималната възраст за шофиране.
Коренът на споровете в ситуацията днес е свързан със събирането на противоречията – има нужда от млади водачи и младите водачи често причиняват катастрофи.
Според новите правила младите шофьори трябва да имат двегодишен изпитателен срок. Доводите за намаляване на минималната възраст включват тезата, че така водачите трупат опит и развиват уменията си. Има и конкретни предложения като въвеждане на временно свидетелство за управление на МПС и през последвалите две години водачът да бъде следен за нарушения. Водачът на 17 години трябва да е взел теоретичния си изпит. Придружителят също отговаря на конкретни условия. Той трябва да няма нарушения, да има минимум пет години стаж като водач. При анкетиране на седемнадесетгодишните много от тях споделят, че приемат новата минимална възраст и са съгласни с допълните условия. С придружител те смятат, че ще се чувстват по-уверени и спокойни.
Мнозина застават зад тезата, че нарастващият брой пътни произшествия показват, че и 18-годишната възраст е неподходяща за шофиране. По брой загинали (87) на един милион жители например за 2018г. от 43 страни България е на 22-ро място. Рискът за ПТП се увеличава с всяка изминала година, както и конкретните цифри в черните статистики.
Готово ли е обществото за новите промени? Могат ли младите хора да поемат отговорността, свързана с управлението на автомобил и пазенето на човешкия живот. В тези спорове се оглеждат притесненията и тревогите на всички.