Три картини, иззети от правоприлагащите органи в САЩ във връзка със спорове за собствеността им
Както всеки спор и този си има своя
предистория.
Споровете в изкуството са свързани с правни и етични норми. В това отношение има много примери, свързани с Втората световна война. След 1933г., когато канцлер на Германия става Хитлер, се организира конфискация на културна собственост и т.нар. „неприемливо изкуство“ (например творби на Шагал, Моне) от музеи, домове и магазини, което води до мащабни грабежи. В Германия са конфискувани около 16 000 колекции. Част от тях са продадени, безброй произведения на изкуството се разпръсват по света, други са унищожени в огромни клади. Колекцията на Хитлер в Линц за пет години достига до 8 000 картини, а на Гьоринг – 2000. Сред задигнатите колекции на еврейските граждани Пол Розенберг и фамилията Ротшилд са например картини на Дега, Реноар, Тулуз-Лотрек. През 1938г. евреите са принудени да регистрират личната си собственост и така се създава своеобразен „списък за пазаруване“ на произведения на изкуството. После е създаден Закон за изземване на еврейско имущество, който съвсем улеснява кражбата на произведения на изкуството от евреите.
Фриц Грюнбаум (1880 – 1941)
е с еврейски произход, син е на търговец на произведения на изкуството. Известен е като автор на песни, артист, кабаретен изпълнител. Умира 1941г. в концентрационния лагер Дахау, където е изпратен през 1938г. В неговата частна колекция от 20-те години на миналия век присъстват картини на австрийския експресионист
Егон Шиле (1890 – 1918).
По време на Холокоста три от тях („Руски военнопленник“ – оценена на 1.25 млн. долара, „Портрет на мъж“, оценена на 1 млн. долара, „Момиче с черна коса“, оценена на 1.5 млн. долара) са откраднати. По-късно се оказват в музеи в САЩ. Картините са иззети от правоприлагащите органи в САЩ във връзка със споровете за собствеността им. Конфискувани са със заповед на Алвин Браг, окръжен прокурор на Манхатън, от музея „Карнеги“ (Питсбърг) и от музея на изкуствата „Алън“ (Охайо). Образувано е гражданско дело във федералния съд от името на наследниците на Фриц Грюнбаум.
Музеите,
в които се намират картините, като страна по спора, смятат, че защитават своята законна собственост, защото са придобили произведенията на изкуството в съответствие с правните норми, но в същото време влизат в спор с приетия през 2016г. от Конгреса Закон за възстановяване на отчуждени от Холокоста средства.