За следването на собствения почерк в споровете (Джорма Олила и успехът на „Нокиа“ преди 2004г.)
При спорове двете страни може да следват различни, но еднакво ефективни стратегии. Добре е да не се забравя, че при решаване на проблемите всеки участник има свой собствен почерк. Гари Каспаров (род. 1963г., световен шампион по шах) казва: „Тайната при разработване на успешна стратегия се крие както в осъзнаването на собствените преимущества и недостатъци, така и в умението да използвате силните си страни“. Това означава, че всяка страна в спора трябва да си дава ясна сметка за предимствата и недостатъците си и „всяка стратегия – отбранителна, динамична или позиционна – може да бъде ефективна само ако е изпълнена от човек, който я разбира добре“ (Г. Каспаров). И при възникване на спорове, както в спорта и бизнеса, трябва да следваме своя собствен почерк.
Илюстрация на тази гледна точка е Джорма Олила (Йорма Яако Оллила – род. 1950г.), който за определен период (1992 – до 2006г.) е успешен главен изпълнителен директор на „Нокиа“.
Петима финландци създават мобилния бизнес на компанията в началото на 80-те, а в началото на 90-те години до 2004 година компанията е на върха. Всъщност историята на „Нокиа“ е над 150-годишна (1865г.). Основана е като фирма за гумени изделия, производство на каучук и кабели. Към производство на електроника компанията се насочва в началото на 1980г. През 2017г. „Нокиа“ е работно място на 102 000 души в над 100 държави.
1992г. Олила заявява, че не е съгласен усилията на компанията да се разпиляват в десетина направления при производство на целулозно-хартиени и каучукови технически изделия. Той съсредоточава всички ресурси в две – мобилни телефони и телекомуникации. Същата година „Нокиа“ произвежда първия мобилен телефон – Нокиа 1011. През 1994г. той обявява стратегията на компанията. Тя е насочена към развитието на телекомуникационните технологии. След 4 години (1998г.) компанията е световен лидер. Главният дизайнер на фирмата по това време сравнява мениджмънта й с импровизиран джазов концерт. Олила успява да превърне малка финландска компания (производител на гумени изделия и телевизори) в лидер на пазара на мобилните комуникации и най-голям производител на телефони в света по показател обем със своя собствен стил, определян често пъти като „хаотичен“ и нарушаващ условностите и правилата. Намирането на успешен начин на управление в скандинавския свят е важна предпоставка за успех. Джорма Олила определя успеха на „Нокиа“ преди 2004 г. като „комбинация от късмет, смелост от отчаяние и уникална управленска структура“.
Джорма Олила размененя местата на мениджърите, налага срещи на сътрудниците от конструкторския отдел с потребители. Финландците са имали състезание по далечно мятане на телефони „Нокиа“, което води до това, че след падане устройствата продължават да работят. Телефоните са здрави, а батериите им издържат по седмица. Компанията създава сайт „Архив на оригинала“ за проверка на сигналите за типовете батерии и започва смяна на доказано дефектните батерии. Динамичният и свободен стил на управление на Джорма Олила се оказва успешен в случая, макар че в други отрасли и при други ръководства резултатът би могъл да бъде друг.
Джорма Олила е национален герой на Финландия и един от най-добрите топ-мениджъри в света, както и доказателство на тезата, че във всеки бизнес и спор трябва да следваме своя собствен почерк.