Към споровете за Джокондата
Джокондата (Мона Лиза) на Леонардо да Винчи е сред най-известните произведения на изкуството в света и е свързана с много спорове. Един от тях поставя фокус върху въпроса коя е жената, която е нарисувана на картината.
Според някои изкуствоведи това е Лиза, съпруга на флорентински търговец (по думите на Джорджо Вазари), според други това е женският облик на Леонардо, за което свидетелстват съпоставки между различни образи на художника.
Има и теза, че жената от портрета е Изабела д‘ Есте (1474 – 1539), принцеса на Ферара и владетелка на Мантуа, която е една от най изобразяваните личности на своето време. Тициан (около 1490 – 1576) е автор на два нейни портрета – „Изабела в червено“, „Изабела в черно“ и на един предполагаем – „Красавицата“. Известно е, че владетелката на Мантуа отказва да позира като модел и предпочита идеализираните портрети. За сигурна се смята идентификацията на гравюрата от медальона на Джан Кристофоро Романо. Този медальон е създаден, когато Изабела е жива – 1495. Джовани Франческо Карото я рисува около 1505 г. В Кралската колекция на Уинзорския замък се съхранява вероятен портрет от Лоренцо Коста (ок. 1500г.), а в Музея на историята на изкуството във Виена е портретът на Изабела д‘ Есте от Рубенс (ок. 1605г.).
През 1499 Леонардо да Винчи рисува „Портрет на Изабела д‘ Есте“. Приликите между двата портрета (На Джокондата и на Изабела) са основният аргумент в подкрепа на тази хипотеза. Към тези прилики изкуствоведите прибавят подлакътникът, който е основна характеристика на портретите на владетелите през епохата на Ренесанса. Планините на заден план също могат да се смятат за аргументи в подкрепа на хипотезата.
През 2013г. италианският вестник „Кориере дела Сера“ публикува статия, в която съобщава, че в трезор на банка е открито платно с изображението на Изабела д‘ Есте, произхождащо от рисунката върху картон на Леонардо, с приблизителна стойност 120 млн. евро. Откритието подновява стария спор – коя е жената, която е нарисувана на картината.