| |

Спорове с доставчици на финансови услуги в ЕС

ekranna snimka 2024 09 05 120744

Доставчиците на финансови услуги са банки, кредитни и други дружества за потребителско кредитиране, платежни институции, компании за кредитни карти, финансови консултанти.
Единната зона за плащания в евро (SEPA) уеднаквява начина на изпълнение на плащанията от страна на доставчиците на платежни услуги чрез използването на общи за държавите от ЕС технически стандарти и бизнес изисквания за кредитни преводи и директни дебити в евро (Регламент 260/2012) на Европейския парламент. Сред често срещаните причини за спор с доставчици на финансови услуги са недоволство от неспазването на сключените договори, проблеми във връзка с покупката на услуги от доставчици, установени в други страни.
Споровете с доставчици на финансови услуги в ЕС могат да се решат и неформално, като се подаде жалба и се стигне до извънсъдебно уреждане на проблема или се започне процедура за алтернативно решаване на спора. Желателно е преди да се стигне до жалбата потребителят да е опитал сам да реши спорната ситуация с доставчика на финансови услуги, като писмено се обърне към него и обясни причините за несъгласието. Той може да изиска и да бъдат предприети конкретни мерки по случая. Координатите на доставчика на услуги обикновено могат да бъдат открити на неговия сайт. При изясняване на причините за спора е добре да се предоставят и доказателства като договори и фактури. Ако отговорът не е приемлив, потребителят може да изтегли и попълни формуляр за контакти във връзка с подаване на жалба, след което да го подаде по електронна или обикновена поща. Може да се потърси помощ и от компетентен национален регулаторен орган към съответния сектор. Помощта на Европейските потребителски центрове е безплатна, когато проблемите са свързани с доставчик от друга страна на ЕС, жалбата вече е подадена, а оплакването е като физическо лице, а не от името на предприятие.
Дирекция „Финансова стабилност, финансови услуги и съюз на капиталовите пазари“ на Европейската комисия не иска лична информация по телефона или електронната поща във връзка с подаване на жалба. Електронните адреси, които принадлежат на Европейската комисия, завършват на @ec.europa.eu. Ако домейнът е друг, това означава, че той не е свързан с Европейската комисия.
Едва при неудовлетворителен отговор се налага потребителят да се обърне към съда. Свързването с Европейски потребителски център не лишава жалбоподателя от правото на по-късен етап да бъде заведен съдебен иск.

Подобни статии